سایت خبری – تحلیلی باران
  • کد خبر : 11598
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ مرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
  •   

    رحیم‌پور در فیضیه چه گفت که واکنش مراجع را در پی داشت؟

    رحیم‌پورازغدی: همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است اما ریشه سکولاریسم در حوزه است نیم قرن پیش اگر تجمع در مدرسه فیضیه قم پایه‌گذار انقلاب اسلامی ایران شد اما پنج‌شنبه گذشته محل تجمعی بود که همگان برای اعلام برائت از آن، از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، چراکه ظاهری انقلابی داشت اما در عمل آب به آسیاب دشمن […]

    رحیم‌پورازغدی: همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است اما ریشه سکولاریسم در حوزه است

    نیم قرن پیش اگر تجمع در مدرسه فیضیه قم پایه‌گذار انقلاب اسلامی ایران شد اما پنج‌شنبه گذشته محل تجمعی بود که همگان برای اعلام برائت از آن، از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، چراکه ظاهری انقلابی داشت اما در عمل آب به آسیاب دشمن ریخت.

    18-8-21-1143531397052516113614615047964_edited
    جماعتی روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد در مدرسه فیضیه قم تجمع کردند و پلاکارد به دست، هجمه‎های زیادی را علیه دولت انجام دادند اما سخنران مراسم نیز در نقد به حوزه کم نگذاشت. بعد از انتشار تصاویر و اخبار مراسم، وقتی سیاسیون و مراجع عظام تقلید در جریان ماهیت مراسم قرار گرفتند، از اتفاق رخ داده ناراحت شدند و این تجمع را به شدت محکوم کردند.

    از پلاکاردهای حاشیه‌ساز که بگذریم، سخنران مراسم «حسن رحیم‌پورازغدی» بود، از جمله مباحث او که اعتراض علما و روحانیت را در پی داشت کنایه‌هایش به درس‌های خارج فقه حوزه بود.

    رحیم‌پورازغدی گفت: «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند.

    سکولاریسم یعنی همین است. همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است. سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت، دولت و تمدن. تفکیک نظری وقتی است که حرفی ندارید. ۵ درس خارج از فقه نه، یک درس خارج فقه در قم، مشهد، نجف و اصفهان دارید که پرسش‌هایش را از بیرون بگیرد و همین الان در مسائل حکومتی بیاید براساس آن‌ها ادله را پیدا کند و بحث کند. یعنی از ذهن نیاید به عین، از عین بیاید به ذهن. چندتا هستند؟

    هنر نیست هی طهارت، نجاست و طواف بگویند، هزار بار گفته شده و برای هزار و یکم هم می‌گویند. به قول مطهری می‌گوید اجتهاد تکرار حرف‌های مکرر نیست. جواب مسائل حل شده نیست اجتهاد یعنی جواب مسائل حل نشده. مسائل حل نشده را جواب بده، مسائل حل شده را که همه بلدند جواب بدهند.

    شنیدم ۷۰۰-۸۰۰ رساله می‌خواهند در قم بدهند، ما اصلا ۷۰۰ تا مرجع می‌خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده کاری نیست. کسی ۴ شرح و حاشیه بخواند و همان را بگوید مرجع می‌شود؟ حساسیت سر مسائل جزیی درجه ۶، عدم حساسیت درباره مسائل درجه یک.

    ۴ سئوال جدی در حوزه فقه اداری، فقه حکومتی، فقه روابط بین‌الملل، فقه اقتصادی، فقه بانکی مطرح می‌شود، اغلب این‌هایی که می‌خواهند رساله بدهند هیچی برای گفتن ندارند. یک علت این که بگویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است، سیستمش درست نیست برای این بی‌سوادی‌هاست. سوادهای به‌درد نخور. بی‌سوادی حوزه.

    الان ۱۰۰ مسئله مطرح می‌کنم در یک درس خارج فقه به این‌ها نمی‌پردازند، در حالی که ۸۰ مسئله از ۱۰۰ مسئله جزء مسائل اصلی جامعه ماست. علت آن است که اکثر اینها اصلا جواب ندارند. اصلا نمی‌دانند مظان پاسخ‌گویی به این مسائل در کدام بخش قرآن و حدیث است».

    صریح‌ترین واکنش را آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نشان داد، او در بیانیه‌ای نوشت: «متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ … سپاه نیز باید روشن سازند، آیا با اجازه آن‌ها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند یا خیر؟»
    منبع: خبرانلاین

    ;lk

    lll

    البته برخی رسانه‌ها که محکوم کردن اجتماع فیضیه را به صلاح خود نمی‌دیدند، سعی کردند آن را بایکوت کنند.


    نظرات