سایت خبری – تحلیلی باران
پربازدید ترین ها
  • *مژده به کارگران خدماتی شهرداری اهواز* *طرح و پیگیری مجدانه حذف پیمانکار حجمی و عقد قرارداد مستقیم با کارگران خدماتی ( روفت و روب ، حمل پسماند ، فضای سبز و اجرائیات ) در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز* - 192 بار

  • جولانگاه نمایندگان در فضای مجازی و سکوت فعالان اجتماعی/ قاسم شریفات - 80 بار

  • مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد: * بسیج امکانات توسعه نیشکر برای کاهش خسارات ناشی از سیل شعیبیه شوشتر* - 54 بار

  • *انشاء الله به کمک جن ها من نماینده اهواز می شوم* /*محمد شریفی* - 39 بار

  • جایگاه زن در اجتماع و اسلام/ دکتر عبدالواحد کعبی - 38 بار

  • *زن لوط و لنز دوربین*/ دکتر فاضل خمیسی - 36 بار

  • مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی: حامی روستاییان سیل زده هستیم / مدیریت نادرست منابع آبی عاملی در بروز سیلاب/تشکیل کمیته بحران سیل در نیشکر برای کمک رسانی به مردم - 35 بار

  • شبهای زمستان(۵) /حمزه سلمان پور - 35 بار

  • ▫️اظهارنظر شتابزده استاندار خوزستان: سد بختیاری باید تکمیل شود/ جناب استاندار: امپراتور آبهای خوزستان بی تقصیر است؟! - 32 بار

  • ۲ ماه تلاش نماینده مردم به ثمر نشست *الباجی: فرهنگیان باوی و کارون مشمول حق جنگی شدند* - 29 بار

  • پربحث ترین ها
  • مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد: * بسیج امکانات توسعه نیشکر برای کاهش خسارات ناشی از سیل شعیبیه شوشتر* (۰ نظر)

  • ▫سه کار عمده نماینده مردم شادگان در این شهرستان؛ *افتتاح ۱۲ مدرسه و کلنگ زنی ۸ مدرسه دیگر در دهه فجر امسال* * لایروبی مسیر رودخانه* *توجه ویژه به عمران روستایی* (۰ نظر)

  • *مژده به کارگران خدماتی شهرداری اهواز* *طرح و پیگیری مجدانه حذف پیمانکار حجمی و عقد قرارداد مستقیم با کارگران خدماتی ( روفت و روب ، حمل پسماند ، فضای سبز و اجرائیات ) در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز* (۰ نظر)

  • وقتی که مدیریت بومی جور کم‌کاری غیربومی‌ها را کشید (۰ نظر)

  • نگاهی به میزان صادرات فولاد سازان در ۱۰ ماهه گذشته (۰ نظر)

  • جایگاه زن در اجتماع و اسلام/ دکتر عبدالواحد کعبی (۰ نظر)

  • جولانگاه نمایندگان در فضای مجازی و سکوت فعالان اجتماعی/ قاسم شریفات (۰ نظر)

  • *انشاء الله به کمک جن ها من نماینده اهواز می شوم* /*محمد شریفی* (۰ نظر)

  • فرمان حضور/ هادی حزباوی (۰ نظر)

  • ۲ ماه تلاش نماینده مردم به ثمر نشست *الباجی: فرهنگیان باوی و کارون مشمول حق جنگی شدند* (۰ نظر)

  • کد خبر : 11834
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
  •   

    مکتب نوظهور مُنگُلیسم (۲)/ سید لطیف فاضلی

    *مکتب نوظهور مُنگُلیسم (۲)* بدیهی ست که نحله ها و مکاتب در گذر زمان و در اثر پیدایش ضرورت بوجود آمده اند و گاهی برآیند آن جامعه بشمار می روند. مکتب مُنگُلیسم از این قاعده مستثنی نیست و در برهه ای از تاریخ و جغرافیای بشریت نمود آن بیشتر و در جغرافیا و مختصات دیگری […]

    *مکتب نوظهور مُنگُلیسم (۲)*

    بدیهی ست که نحله ها و مکاتب در گذر زمان و در اثر پیدایش ضرورت بوجود آمده اند و گاهی برآیند آن جامعه بشمار می روند.
    مکتب مُنگُلیسم از این قاعده مستثنی نیست و در برهه ای از تاریخ و جغرافیای بشریت نمود آن بیشتر و در جغرافیا و مختصات دیگری کمتر است. *با این تعریف؛ شاید بتوان اینگونه پنداشت که مُنگُلیسم نتیجه جامعه جهانی موجود و برسرکار آمدن افراد در چنین جامعه ای خارج از قاعده مکتب نخواهد بود.*

    یکی از نشانه های مُنگلیست ها ، عدم موفقیت طرفداران مکتب مُنگُلیسم در عرصه اقتصادی است؛ *مُنگلیست ها از درمان شرایط اقتصادی خود عاجزند* و با وجود شرایط مساعد اقتصادی؛ این مکتب از توانایی هدایت طرفداران خود در عرصه اقتصادی عاجز است و برای جبران آن، سعی در رصد کردن شرایط سیاسی و دامن زدن به رقابتهای سیاسی هستند.

    مکتب مُنگُلیسم نیز در گذر زمان با شاخ و برگهای متعدد و دیدگاههای مختلف مطرح شد که از جمله آنها میتوان به مُنگُلیست های غوغاسالار اشاره کرد که روش آنارشیستی سیاسی را دنبال می کنند و استعدادهای افراد را تحت الشعاع قرار می دهند.
    مُنگلیست های غوغاسالار ، درصدد برهم زدن وضع جامعه برای رسیدن به نظم دلخواه و در جهت منافع خود هستند؛ آنها همتراز نخبه ها محسوب میشوند اما از منطقی سطحی برخوردارند؛ مانند نخبگان سخن میگویند و استدلال آنان از سطح پایینی برخوردار بوده و عوام زده است.

    مخالفان مکتب مُنگُلیسم ؛ غوغاسالاران را آفت یک جامعه میدانند و میگویند: اگر جامعه بر طبع و نظر غوغاسالاران پیش رود ، نظم جامعه از بین می رود و هیچ چیز سرجایش نخواهد بود.

    کلام حضرت علی (ع) توصیف زیبایی از غوغاسالاران دارد و میفرماید:
    *«آنان کسانی اند که چون اجتماع کنند ضرر می زنند و چون پراکنده گردند سود می رسانند… به دنبال پراکنده شدن اوباش؛ پیشه وران به پیشه خود باز می گردند و مردم ازپیشه وران سود می برند.»*
    بدیهی ست که کمرنگ شدن تفکر غوغاسالارانه باعث خواهد شد تا همه امور به مجرای خود بازگردد.

    در چنین جامعه ای اگر آزادی مطلق باشد و بجای تفکر و تعقل ؛؛؛ سخنوری و سخنرانی و سخن دانی، روش و منش نخبگان آن جامعه گردد؛ باید پرسید که نخبگان به کدام سمت و سو جامعه را هدایت خواهند کرد؟! و آیا جامعه ای با بهره مندی از آزادی مطلق در پس مکتب مُنگُلیسم به توسعه یافتگی خواهد رسید؟!

    برآیند این جامعه چه افرادی ست و چه مکانیزمی بر آن جامعه مترتب خواهد بود؟!

    اشاره به کلام امیرالمومنین در نهج البلاغه میتواند راهگشا باشد؛
    *ألا إن اللسان بضعة من اﻹنسان، فلا یسعده القول إذا امتنع، ولا یمهله النطق إذا اتسع، وإنا ﻷمراء الکلام، وفینا تنشبت عروقه، وعلینا تهدلت غصونه.*

    این سخن امیرالمومنین به شرایط و خصوصیات افراد مُنگلیست غوغاسالار، در صورت آزادی مطلق و کمرنگ شدن تعقل و تفکر و افزایش سخنوری بدون تعقل، اشاره دارد که مطالعه بیشتر را به عهده خوانندگان می نهیم.

    مُنگُلیسم در برخی کشورها رو به افول است و در برخی دیگر رو به افزایش است و اشتراکات این مکتب با ملی گرایی و ناسیونالیسم سبب شده است تا طرفداران مُنگلیسم افزایش یابد.
    رسالت مدافعان آزادی های مدنی در قبال حمایت از مُنگُلیست ها آنجایی که با مانیفست ادعایی آنها تعارض دارد ؛ سنگین بوده و در وقت مقتضی باید به جمع اضداد پاسخ دهند، تا دچار چالش هویت و عدم تطابق رفتار و عمل نشوند.

    مُنگُلیست ها معمولا در اکثر صف بندی های سیاسی دیده میشوند و برخی مدعیان آزادی نیز از منگلیسم رهایی نیافتند و غوغاسالاران و ناسیونالیست ها را در خود جا داده اند.

    کلام امیرالمومنین به توضیح مطلب فوق یاری میرساند؛ آنجا که میفرماید:

    *فعدّوُ الله امام المتعصبین و سلفُ المتکبرین، الذی وضع أساس العصبیة و نازغ الله رداءَ الجبریة و ادّرعَ لباس التَّعَزُز و خلعَ قناع التذلُل، الاترونَ کیف صغَّره الله تبکبره و وضعه بتَرفَعه فجعله فی الدنیا مدحوراً و اعَّدله فی الاخرة سعیراً” *

    عدول افراد از مکتب مُنگُلیسم ، به فراخور همه گیر بودن آن در جامعه ی هدف؛؛ باعث ضرر و زیان هایی برای افراد عدول کننده میشود و پیشرو بودن مُنگُلیسم در جوامع به معضل جدی آنان برای “تغییر ساختارهای مبتنی بر مُنگُلیسم” شده است و عملا تغییر را ناممکن کرده است.

    طرفداران مکتب مُنگلیسم از قدرت فراوانی برخوردارند و ترساندن دیگران از آینده یکی از حربه های معتقدین به این مکتب است.
    *مُنگُلیست ها از یک طرف به نفی ساختارهای معیوب جامعه می پردازند و از سوی دیگر، خود را با همان ساختار معیوب همگام میسازند و عملا به پیچیدگی و عیوب ساختار و پارادایم های جامعه می افزایند.*

    در ادامه راههای برون رفت از مُنگُلیسم، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    *سید لطیف فاضلی*

    باران خبر
    @barankhabarir

    برچسب ها :