سایت خبری – تحلیلی باران
  • کد خبر : 12029
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۶ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
  •   

    ▫در آستانه اربعین حسینی و سکوت رسانه ای؛ *♦تبعیض در خوزستان توهم است/ علیرضا شربتدار به سازمان منطقه آزاد اروند می رود/ شمیلی عزل میشود؛ نادری یکتا جایگزین میشود/ حقیقی پور در آبفای استان تقویت میشود/درویشعلی کریمی جایگزین خود را انتخاب می کند*

    ▫در آستانه اربعین حسینی و سکوت رسانه ای؛ *♦تبعیض در خوزستان توهم است/ علیرضا شربتدار به سازمان منطقه آزاد اروند می رود/ شمیلی عزل میشود؛ نادری یکتا جایگزین میشود/ حقیقی پور در آبفای استان تقویت میشود/درویشعلی کریمی جایگزین خود را انتخاب می کند* وجود تبعیض اقتصادی در نظام اسلامی، به عنوان یک الگوی رقیب نظام […]

    ▫در آستانه اربعین حسینی و سکوت رسانه ای؛

    *♦تبعیض در خوزستان توهم است/ علیرضا شربتدار به سازمان منطقه آزاد اروند می رود/ شمیلی عزل میشود؛ نادری یکتا جایگزین میشود/ حقیقی پور در آبفای استان تقویت میشود/درویشعلی کریمی جایگزین خود را انتخاب می کند*

    وجود تبعیض اقتصادی در نظام اسلامی، به عنوان یک الگوی رقیب نظام سلطه میتواند نظام را ناکارآمد جلوه داده و زمینه ساز شکل گیری تهدید
    نرم اقتصادی شود. از مسائل مهم در جمهوری اسلامی ایران، داشتن تعریف روشن از تبعیض اقتصادی و مشخص نمودن ابعاد و شاخصهای قابل سنجش آن است؛ به گونه ای که بر آن اساس، بتوان وضعیت و عملکرد مدیریت اقتصادی کشور و استان را در زمینه گسترش عدالت و رفع تبعیضات اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد.

    تهدید نرم اقتصادی، مفهوم جدیدی است که وارد ادبیات اقتصادی شده است که به هر پدیده اقتصادی غیرخشونت آمیزی گفته میشود که ارزشها و هنجارها را مورد هجوم قرار دهد و در نهایت، با تغییر الگوهای رفتاری، الگوهای جدیدی را ایجاد کند که با الگوهای رفتاری نظام حاکم تعارض دارند.

    در زمینه لزوم برخورد با تبعیض در ایران اسلامی، مرور اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری، موارد مهمی را آشکار میسازد.
    ▫در بند ۹ اصل سوم قانون اساسی به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی تصریح شده است. مطابق اصل چهل و هشتم قانون اساسی در بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانها و توزیع فعالیتهای اقتصادی میان استانها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد؛ بطوریکه هر منطقه به فراخور نیازها و استعداد رشد خود؛ سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد.
    (قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران، اصل سوم و اصل چهل و هشتم)

    مقام معظم رهبری اشارات بسیاری به تبعیض داشته اند و از همه مسئولین ، ریشه کن کردن تبعیض در بین آحاد جامعه را خواسته اند؛ ایشان می فرماید: آنچه امروز براى این ملت اهمیت دارد، این است که مسئولین کشور با همه قدرت و توان، شاخصهای اصلى را براى اصلاح امور کشور در نظر بگیرند؛ همان سه شاخص عمده اى که گفته شد: مبارزه با فقر، مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض. این اساس قضیه است.
    (بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم ۱۴/۷/۱۳۷۹)

    ▫اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معناى حقیقى اصلاحات انقلابى و اسلامى تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنى هم که داریم، به خاطر همین است. بسیارى از ناامنى، به خاطر فقر است و بسیارى به خاطر فساد است.
    (بیانات در جمع مردم استان اردبیل ۳/۵/۱۳۷۹ )

    *▫تبعیض، یعنى به جاى ملاحظه قابلیتها، به جاى ملاحظه استحقاق، به جاى ملاحظه خدا و قانون، ملاحظه رابطه ها بشود!* نتیجه این بشود که اگر به اهل یک روستا چند میلیون داده شود، زندگى یک روستا متحول مى‌گردد و آن روستا محروم نمى‌ماند؛ اما اشخاصى هم پیدا مى‌شوند که میلیونها را صرف خواسته هاى حقیر و کوچک و مضر و احیانا صرف یک میهمانى، صرف یک کار تجملى، صرف یک کار غیرضرورى بکنند.
    (بیانات در دیدار جمعى از مدیران و مسئولین وزارت آموزش و پرورش ۲۶/۴/۱۳۸۱)

    ▫اساس اصلاحات این است که ما با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنیم. هر اصلاحاتى – اگر اصلاحات باشد – بر محور این مى‌چرخد. بدترین فسادها در جامعه، رواج فقر وافزایش شکاف بین فقیر و غنى است. واقعا بدترین فسادها در جامعه این است که کسانى دچار فساد مالى و اقتصادى شوند و از بیت المال مردم براى منافع شخصى و پرکردن جیب خود تغذیه کنند. *بزرگترین فسادها این است که در اجرا و اعمال قانون در جامعه تبعیض باشد و به شایستگی ها و صلاحیتها و قابلیتهای افراد توجه نشود.*
    (بیانات در دیدار جمعى از مدیران و مسئوالن وزارت آموزش و پرورش ۲۶/۴/۱۳۸۱)

    در استان خوزستان که عضوی از پیکره ایران اسلامی ست؛ گاهی شاهد شکلهایی از تبعیض هستیم که عدم بیان آنها در گذشته ، باعث شده است تا مسئولین استانی و کشور با فاصله گرفتن از منویات مقام معظم رهبری؛ هیچگاه به اصلاح رویه خود مبادرت نکردند.

    *پس از بهم ریختگی اوضاع در گزینش و استخدامها و اتخاذ رویه های مختلف پارتی ونهادینه شدن تبعیض در استان؛ و تبعیض در انتصاب مسئولین و همچنین نفوذ طیف یا اطیاف خاص در بدنه دولت؛ حال عزل دکتر شمیلی تنها انتصاب حوزه کشاورزی دو سال اخیر و انتصاب قریب الوقوع علیرضا شربتدار در سازمان منطقه آزاد اروند با فشار بر استاندار خوزستان و سکوت رسانه ای و بهره بردن از فضای اربعین حسینی و تکرار سناریوهای گذشته حاکم بر استان نیز قابل مشاهده است.*

    علیرضا شربتدار که قبل از دیماه ۹۵ هیچگونه سمتی در امور اجرایی نداشته و تنها مشاوره دانشگاه رامین را یدک میکشید با روی کارآمدن استاندار شریعتی به یکباره به مدیرعاملی سازمان عمران ساحل کارون منصوب شد؛ اکنون سودای منطقه آزاد اروند را در سر می پروراند. برای ورود به منطقه آزاد و ثروتمند اروند چه روزومه ای نیاز است که این جوان از آن بهره می برد و دیگر جوانان که قربانی تبعیض دولت در استان هستند؛ از آن بی بهره اند. *شاید انتصاب صادق حقیقی پور کم سابقه و بی روزومه؛ با لابی سرسخت و حلقه ای که اینروزها استان را بدست گرفته است؛ شربتدار را تا مدیریت در منطقه آزاد امیدوار ساخته است.* آیا سازمان بازرسی تابحال به حوزه سازمان عمران ساحل کارون ورود کرده است؟! و آیا درسالهای گذشته دستگاههای نظارتی ارزیابی درستی از سازمان عمران داشته اند؟!

    شش ماه از انتصاب دکتر شمیلی میگذرد که با اختیاراتی محدود در حوزه مدیریتش روبرو بوده است اما با وجود همه محدودیت ها ، توانسته است طرحهای پژوهشی خود را به ثمر برساند و تحول عظیمی در کنترل و استفاده از زهاب ها ، پرورش آبزیان در آب شور و طرحهای متعدد کشاورزی، بوجود آورد اما با همان حکم تبعیض ، سکوت استاندار و لابی افراد غیر بومی مانند نادری یکتا که کارنامه قابل دفاعی در توسعه نیشکر ندارد؛ سعی در ترسیخ و نهادینه کردن تبعیض و قبضه نهادهای اقتصادی و کشاورزی به نفع عده ای خاص را دارند که معادلات استان خوزستان را در مسیری، مقابل فرمایشات مقام معظم رهبری قرار می دهد.
    ▫توسعه نیشکری که قول استخدام نیروهای بومی و مالکان اصلی را بارها به آنها داده است تا غبار محرومیت از چهره آنان بزداید اما متاسفانه این وعده بر اساس سخنان نماینده ولی فقیه در استان؛ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

    براستی چگونه است که جوانان بدون روزومه مانند حقیقی پور آنهم با کمترین سابقه کار و با حمایت استاندار؛ سازمان آب و برق و برخی افراد ذی نفوذ میتواند به قله آبفای استان برسد اما جوانان تحصیلکرده ؛ متخصص و با سابقه ای چون دکتر شمیلی ؛ از کوچکترین حمایت ها در استان بی نصیب باشند.

    چگونه است که استخدامهای فله ای آموزش و پرورش استان هیچگاه متوقف نشد و نه تنها انتقاد از عملکرد ضعیف مدیرکل آ.پ صورت نگرفت بلکه در مقاطع مختلفی توسط هیئت حاکمه دولت در استان مورد حمایت قرار گرفت و به آمارها و شاخص های ضعیف این مدیرکل پشت پا زده شد. نگاه تبعیض آمیزی که دکتر شمیلی را از تقی زاده مدیرکل ضعیف (به اذعان شاخص ها)؛ متمایز میکند؛ چگونه نگاهی ست؟!

    درویشعلی کریمی حدود دو ماه است که در بستر بیماری ست و جایگزینی برای ایشان تعیین نشده است و آبفار خوزستان در سکوتی عجیب، و در ولنگاری و بعضا اعصاب کارگرانی که ماهها حقوق نگرفته اند بسر می برد؛ حال چگونه است که افرادی مانند مهدی زاده و کیانی که از حلقه مدیریت ضعیف درویشعلی کریمی هستند، توسط ایشان برای جایگزینی معرفی میشوند. بدهیهای این سازمان و عدم اتمام بعضی از پروژه ها ؛ با وجود مدیریت های فعلی صورت پذیرفته است و منجر به پسرفت سازمان آب و فاضلاب روستایی شده است.
    آیا جایگزین چنین مسئولینی باید توسط خود مدیرعامل و پس از بازنشستگی تعیین گردد؟! آیا انتصاب افراد حلقه مهندس کریمی ادامه رویه پسرفت سازمان را بدنبال نخواهد داشت؟!
    آیا انتصابات در خوزستان طبق وصیت مسئولین ناکارآمد قبلی صورت میگیرد؟!

    آیت الله حیدری نماینده محترم مجلس خبرگان بارها و بارها در مقوله تبعیض بصورت آشکار و عریان سخن گفتند و آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان نیز از تبعیض در استخدامها؛ مشکلات اقتصادی مردم حاشیه در سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به اهواز؛ سخنانی ایراد فرمودند که نشان از ژرف اندیشی آیات عظام دارد؛ حال سوال اینجاست که چه کسی باید این سخنان را جامه عمل بپوشاند؟! آیا بدنه دولت در استان به اندازه ای چابک است که بتواند توازن اقتصادی مردم و رفع محرومیت ها را از چهره ی آنها بزداید؟

    تبعیض مقوله ای ست که گاهی افراد مسئول با سکوت خود به آن دامن میزنند و از حرکت عظیم انقلاب که اهمال کاری هیچ مسئولی را برنمی تابد، غافل می مانند وفرمایشات رهبر فرزانه انقلاب را نادیده می انگارند.

    در مقوله تبعیض و تبعیض گران متعمد و غیر متعمد باید کارهای پژوهشی و علمی در استان صورت گیرد و با خشکاندن ریشه تبعیض ، قدم در راه عدالت و توسعه نهاد و مردم را به آینده روشن امیدوارساخت.


    نظرات