سایت خبری – تحلیلی باران
تازه های سایت
  • پاسخ آملی لاریجانی به محمدیزدی؛ از شما فهم کلمات محقق نائینی را نمی‌خواهیم که انتظارش بی مورد است/ مگر ساختمان‌هایی که حضرتعالی از آن‌ها استفاده می‌کنید، از ارث پدرتان ساخته شده است؟/در شورای نگهبان اگر سکوت می کنند، حرمت پیرمردی شما را پاس می دارند

  • ▫بزودی در شهرستان شادگان؛ *🔴آغاز ساخت اسکله گردشگری بندر شادگان*

  • 🔴نشست بنیاد مهدویت شهرستان کارون برگزار شد

  • ▫قابل توجه برخی نمایندگان ادوار و غیر ادواری؛ *🔴بیل زنی باغچه خودت را بیل بزن*

  • از این ستون به اون ستون/ سید نشعان آلبوشوکه

  • برای ابوالقاسم…. که دیروز همدیگریم! / غلامرضا فروغی نیا

  • ▫روز های پر کار نماینده‌ شادگان؛ *🔴ناصری نژاد: دو تیم شادگانی مجوز شرکت در مسابقات استانی دریافت کردند*

  • معاون امور عمرانی استانداری خوزستان: وضعیت آب و فاضلاب، به عنوان جدی‌ترین چالش زیرساختی اهواز، یک مقوله استراتژیک و نیازمند نگاه ملی است

  • منتقد یا منتفع / جاسم صاکی

  • 🛑 *جملات قصار عاشقان عبور از نرده های بهارستان !* / علی عبدالخانی

  • کد خبر : 12960
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
  •   

    در باب منطق بُرد-بُرد / خالد لویمی

    در باب منطق بُرد-بُرد (قرائتى از فیلم ذهن زیبا) خالد لویمى نش :” من همیشه به اعداد اعتقاد داشتم ؛به معادله ها و منطق هایى که به استدلال ختم مى شن .ولى بعد از عمرى فعالیت اینچنینی از شما می پرسم منطق واقعاّ چیست ؟” . این سؤال “جان نش” ،نابغه ریاضى و مبدع نظریه […]

    در باب منطق بُرد-بُرد (قرائتى از فیلم ذهن زیبا)
    خالد لویمى

    نش :” من همیشه به اعداد اعتقاد داشتم ؛به معادله ها و منطق هایى که به استدلال ختم مى شن .ولى بعد از عمرى فعالیت اینچنینی از شما می پرسم منطق واقعاّ چیست ؟” . این سؤال “جان نش” ،نابغه ریاضى و مبدع نظریه تعادل است شاید بنظر برسد که بدلیل پرداخت وى به اعداد و ارقام و محاسبات ، دغدغه منطق جویى اش امرى قابل فهم باشد و کشف روابط منطقى براى امثال نش ، بسیار سهل و سریع الوصول خواهد بود اما زندگى پر فراز نشیبش از دوره دانشجویى دانشگاه هاروارد تا دریافت جائزه نوبل براى نظریه “تعادل” ،نشان از امر دیگرى دارد.شاید پیش فرضمان این باشد کسى که مغز ریاضى دارد ، زندگى عقلانى و محاسباتى بى کم و کاستى دارد اما “جان نش” اینگونه نبود و ذهن بیش از حد ریاضى اش ،منطقى را جستجو مى کرد که با منطق رائج ،تناسبى نداشت . منطق رائج ، فلسفه انتفاعى” آدام اسمیت” بود ؛ منطقى که اصالت را به کسب حداکثر سود شخصى مى دهد و بعبارتى در یک گروه ،افراد بدنبال بُرد فردى بیشترى هستند .این منطق بیش از یک قرن بر کلیه مناسبات اقتصادى جهان حاکم بود منطقى که طرف دیگر معادله آن بازنده اى ناتوان است اما “جان نش” در این غوغاى بى توازنى ، در رقابت‌هاى فردى و گروهى بدنبال نقطه تعادل مى گشت نقطه اى که سود حداقلى اما بلقوه را بر سودى حداکثرى اما احتمالى ترجیح مى داد در این معادله منطقى ،همگان به بُرد مى رسند؛ در وضعیت نظم تعادلى ،جنب و جوش غیر منطقى یکى از اجزاى معادله ،منجر به سود بیشتر وى نخواهد شد بعبارتى اگر منطق “آدام اسمیت” به رابطه اى بُرد -باخت منجر مى شد ؛منطق جان نش به رابطه اى بُرد -بُرد منتهى مى شود رابطه اى تعادلى که در آن اعضاى گروه علاوه بر سود فردى ،به سود کلى گروه نیز مى اندیشند این نوع توازن که مبتنى بر سود جمعیست به صلح و توافق و رشد همگانى نزدیکتر است و بر خلاف منطق انتفاعى “آدام اسمیت” ، به توسعه اقتصادى و اجتماعى از طریق تسهیل شکل گیرى اتحادیه ها و مجامع مشترک المنافع ،بسیار فزونتر کمک مى کند . هر چند نظریه تعادل از شکل و شمایل ساده اى برخوردار است اما از زیربناى ریاضى پیچیده اى برخوردار است و همانطور که در فیلم “ذهن زیبا “بتصویر کشیده شده است پرفسور “جان نش” تا تکمیل این نظریه، مشقتهاى فراوانى متحمل شد و آنقدر در دنیاى اعداد و ارقام و تطبیق روابطشان با روابط اجتماعى، غرق شده بود که سالیانى از جوانى و میانسالى خود را با شیزوفرنى و پریشانى روانى کلنجار مى رفت بنحویى که نابغه ریاضى دانشگاه هاروارد ، افسرده حال در کنج خانه ، با اعداد و ارقام معاشرت مى کرد اما همانطوریکه در سخنرانى جائزه نوبلش اشاره مى کند این منطق اعداد بتنهایى نبود که او را به اینجا رساند بلکه منطق دیگرى هم بود که در تمام پریشان حالى ها تا هنگامه پیرى ،همرائیش کرد ؛به او انگیزه و توان مى داد؛ به او ایمان داشت و براى این اوضاع و احوالش اشک مى ریخت. این منطق ،منطق همراه زندگیش، “آلیشیا” بود . شاید مهمترین آموزه فیلم ذهن زیبا ، لزوم همزیستى منطق و عشق در حصول امرى بزرگ باشد منطقى که مبتنى بر تعادل و انتفاع همگانى باشد و عشقى که براى سرانجامى یک محاسبه منجر به توازن و معادله بُرد-بُرد ،حوصله بخرج دهد .
    🔶🔷🔸🔹

    برچسب ها :

    نظرات