سایت خبری – تحلیلی باران
  • کد خبر : 13504
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ آبان, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
  •   

    قطار شهری اهواز ۳۶ سال دیگه به بهره داری می رسد!!!؟/ غلامعباس رستمی

    قطار شهری اهواز ۳۶ سال دیگه به بهره داری می رسد!!!؟ غلامعباس رستمی ، کنشگر اجتماعی پروژه مترو در شهرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، اصفهان و تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت و سال به سال فازهای جدیدتری به محدوده آنها اضافه می شود، اما حکایت مترو اهواز همچنان نافرجام و مبهم در […]

    قطار شهری اهواز ۳۶ سال دیگه به بهره داری می رسد!!!؟


    غلامعباس رستمی ، کنشگر اجتماعی

    پروژه مترو در شهرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، اصفهان و تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت و سال به سال فازهای جدیدتری به محدوده آنها اضافه می شود، اما حکایت مترو اهواز همچنان نافرجام و مبهم در حال جا زدن است، پروژه مترو کلان شهر اهواز در سال ٨۵ طی دو قرارداد به مبلغ ۷۹۰میلیون دلار توسط شرکت کیسون کلید خورد، سیزده سال و اندی گذشت و همچنان حکایت باقیست، آهن پاره ها و نخاله های پروژه مترو سازی شهر را بی ریخت و فرایند ترافیک را تشدید کرده است، پیشرفت فیزیکی این پروژه کُند و لاک پشتی پیش می رود، گاه یکسره کار را تعطیل می کند و گاهی برای خالی نبودن عریضه چند حرکت نمادین کوچک انجام می دهد، اگر وضع به همین منوال و بلاتکلیف پیش برود، فرجام این پروژه سر به ثریا خواهد کشید.

    مدیر عامل وقت مترو اهواز در بخشی از مصاحبه خود با ایرنا خوزستان (شهریور۹٨) گفت:” در حال حاضر برای تکمیل پروژه مترو اهواز یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است… اگر نرخ ارز را ۱۱ هزار تومان در نظر بگیریم برای تکمیل فاز نخست این پروژه با احتساب ناوگان، به یک هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان می رسد.”
    آنچه مسلم است از جانب نماینده های استان در مجلس شورای اسلامی و شهرداری اهواز تلاش قابل توجهی برای تامین اعتبارات مترو صورت نپذیرفت و از قرار معلوم این پروژه حالا حالاها تازه اول راه است.

    آنگونه که شاهین‌زاده (مدیرعامل مترو اهواز) عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی فاز نخست حدود ۷۰ درصد است. البته در مجموع، پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود۲٨ درصد است.”
    گفتنی است مترو اهواز مشتمل بر چهار فاز است که ففط فاز نخست آن پیشرفت فیزیکی داشته است و مقدار ناچیزی روی فاز دوم کار شده است و فازهای سوم و چهارم آن عملا تعطیل است.
    متاسفانه علاوه بر فقدان اعتبارات مالی ، هیچگونه اراده ای از جانب شهردار و مسئولان ارشد استان برای تعیین تکلیف قطار شهری اهواز وجود ندارد، تاسف برانگیز تر از همه سکوت مطبوعات و رسانه هاست که خود جای تامل دارد. علاوه بر موارد یاد شده باید، اختلافات شهرداری و پیمانکار(شرکت کیسون) را هم اضافه کرد.شنیده ها حکایت از فسخ قرار داد با شرکت کیسون محتمل است.
    مترو اهواز، پروژه ای به خاک نشسته و شکست خورده است.
    بیش از ۱۳ سال از کلنگ زدن آن می گذرد و تا کنون فقط ۲٨درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ، یعنی سالی ۲ درصد، اگر وضع به همین منوال پیش برود ۳۶ سال دیگر قطار شهری اهواز به اتمام خواهد رسید.

    غلامعباس رستمی
    ۱۷ آبان ۹٨

    برچسب ها :

    نظرات